Door: Jochem Verheij 28 aug. 2025 Laatste update: 29 aug. 2025
Moderne motoren hebben het zwaar. Korte ritten, E10-brandstof en lange verversingsintervallen zorgen voor toenemende vervuiling van het oliesysteem. Ronald Lippmann van additievenspecialist LioCo laat tijdens een bezoek aan Vakgarage Tip in Elst zien hoe een eenvoudige olietest vervuiling zichtbaar maakt.
In de werkplaats doen we een olietest op een Mercedes-Benz CLA 250 met 160.000 km op de teller. De olie wordt getest met de Febi Bilstein olietester, een compact apparaat dat werkt met een teststrip, een 'tag'. "Het is eigenlijk kinderlijk eenvoudig," zegt Ronald Lippmann. “Je meldt de tag aan, laat een druppel olie vallen, wacht twee uur en leest hem dan uit met het apparaat. Dat stuurt het beeld naar een server, waar AI het analyseert. De resultaten krijg je keurig per mail.”
De testuitslag laat zien wat we verwachtten: een vervuilingsscore van 5, wat past bij het gebruik en de historie. Er zit nauwelijks water in de olie, wat geruststelt. Er is brandstofbijmenging, maar niet alarmerend.
Waarom zo'n olietest?
Lippmann: “We gebruiken de tester sinds maart. Niet alleen voor motorolie, maar ook voor transmissieolie en remvloeistof. We zetten hem vooral in bij twijfelgevallen of voertuigen met bekend olieverbruik.” Het apparaat biedt uitkomst in een tijd waarin veel moderne motoren kampen met interne vervuiling. Volgens Lippmann komt vervuiling voor bij veel verschillende merken. “Je zou verwachten dat het zich concentreert bij Stellantis of Ford, maar dat is niet zo. Bio-ethanol en het nieuwe rijgedrag spelen alle merken parten.”
Diagnose in beeld brengen
De kracht van de olietester zit in het visualiseren van verborgen problemen. Lippmann: “Kijk, je ziet het letterlijk in de olie. Brandstof, water, vervuiling, kleur. Dat maakt het tastbaar. Ook voor de klant.”
Arnold Tip, die we overigens kennen van zijn toekomstbestendige werkplaats, vult aan: “Als je met zo'n rapport en een simpele uitleg komt, dan snapt de klant het. Dan is het geen 'verkooppraatje', maar onderbouwd advies.” De uitslag is dus niet alleen waardevol voor de autotechnicus, maar ook voor klantcommunicatie. “We gebruiken de rapporten ook als onderbouwing bij inruilauto's. Als je ziet dat er al bij 50.000 km serieuze brandstofverdunning zit, dan neem je die auto liever niet in”, legt Lippmann uit.
Preventie boven reparatie
Hij en Tip zijn stellig: “De tijd van alleen achteraf repareren is voorbij. Preventie moet centraal komen te staan. Moderne brandstoffen, EGR-systemen en lage olievullingen vragen om een nieuwe mindset.”
“Preventie moet een prominentere plek krijgen in het garagebedrijf” — Ronald Lippmann (LioCo)
De olietester past volgens hen perfect in die trend. "Het is geen laboratoriumanalyse, maar het geeft je wel veel sneller een richting. Een labtest kost veel geld en duurt minimaal tien dagen. Dit geeft je binnen een dag inzicht, en helpt je gericht advies geven."
Gebruiksgemak en toepasbaarheid
De test is eenvoudig: olie op de tag, twee uur wachten, scannen en klaar. “Iedereen in de werkplaats kan dit leren”, zegt Lippmann. “Maar de interpretatie vraagt wél technische kennis.” En natuurlijk is er altijd nog wat te wensen over: “Ik hoop dat het apparaat in de toekomst ook koelvloeistofsporen kan detecteren. Maar wat we nu al kunnen meten, is een enorme stap vooruit."
Bewustwording kweken
Voor Lippmann is bewustwording het sleutelwoord. “Autotechnici moeten beseffen hoe vervuiling ontstaat. En hoe je dat voorkomt. Dat is een kwestie van opleiding, goede olie, goede flushes en soms gewoon: tijdig handelen.”
Olietest CLA 250: bevestiging van verwachting
De analyse van de Mercedes bevestigt Lippmanns verhaal. De olie scoort gemiddeld op vervuiling, er zit weinig vocht in, en er is lichte brandstofverdunning. Gezien de korte ritten en eerdere flush (waarvan nog resten in de olie aanwezig zijn) geen onverwachte uitslag.
In dit geval is de olie in de CLA nog maar 4.754 km en 4 maanden oud. Wat de reden voor analyse was? Dit artikel. Wel is bekend dat de auto tijdens de laatste oliewissel voor het eerst geflushed is sinds lange tijd, wat de verhoogde vervuilingswaarden verklaren kan.
Lippmann: “Kijk, met dit rapport in de hand kun jij straks zeggen: ‘ik ga mijn interval aanpassen. Of een ander additievenpakket kiezen. Of gewoon wat vaker goed doorrijden’. Daar begint het."
Lippmann moedigt het gebruik van brandstofadditieven aan. “Als je motorvervuiling aan de ‘onderkant’ aanpakt via het oliesysteem, moet je de ‘bovenkant’ ook niet vergeten. Zeker met de huidige brandstoffen met veel ethanol.” Maar dan nog is regelmatig onderhoud nodig: “Additieven kunnen veel, maar het is geen monteur in een potje."
Olietest helpt
Ook de Febi Bilstein-olietester is geen wondermiddel. Wel een waardevol stuk gereedschap in een wereld van steeds complexere motoren en steeds kritischer klanten. Of zoals Lippmann het samenvat: “Het is geen exacte wetenschap. Maar het helpt je wél de juiste vragen te stellen.”
AMT Magazine september 2025