Onzichtbare motorschade door moderne brandstoffen — en wat je eraan kunt doen

Gepubliceerd op 22 juli 2025 om 12:19

Moderne auto’s zijn slimmer, schoner en zuiniger dan ooit. Toch neemt het aantal motorproblemen juist toe. Hoe dat kan? De oorzaak ligt onder andere in de brandstof die we tanken, de rijomstandigheden in Nederland én het verfijnde motordesign van de nieuwste generaties voertuigen.

Bio-ethanol in brandstof: een stille veroorzaker van motorschade

Tegenwoordig tanken we vrijwel allemaal E10 of E5 benzine. Deze brandstoffen bevatten respectievelijk maximaal 10% en 5% bio-ethanol. Wat veel automobilisten niet weten, is dat bio-ethanol vocht aantrekt. Dat vocht komt in de tank terecht en vindt uiteindelijk zijn weg naar het hart van de motor. Daar vormt het een cocktail van water, zuurstofarme verbrandingsgassen en vuildeeltjes.

Het resultaat? Aanslag op de zuigerveren, vastzittende olieschraapveren, verlies van compressie en uiteindelijk… kostbare schade. Olie wordt verbrand in de cilinderkamer of verdund door brandstof die langs de zuigers lekt en zich ophoopt in het carter.

Stilstand is achteruitgang – letterlijk

Ook ons rijgedrag helpt niet mee. De overheid stimuleert overdag een maximumsnelheid van 100 km/u. In combinatie met druk verkeer, korte ritjes en filevorming bereikt de motor nauwelijks zijn ideale bedrijfstemperatuur. Hierdoor worden regeneratieprocessen — zoals het reinigen van het roetfilter — niet goed of voldoende afgerond. Het gevolg is extra vervuiling van vitale onderdelen in plaats van reiniging.

Kleine motor, groot risico

De huidige generatie motoren — vaak 0.9, 1.0 of 1.2 liter inhoud — is technisch zeer geavanceerd maar daardoor ook gevoeliger voor vervuiling. Waar oudere 1.6 of 2.0 motoren vaak nog “vergevingsgezind” waren, zorgt de verfijning van kleinere motoren voor snellere schade als er vervuiling optreedt.

PRO-TEC: Preventie met bewezen resultaat

Bij PRO-TEC zien we dagelijks de gevolgen van vervuiling in het motorblok en het brandstofsysteem. Gelukkig is er ook goed nieuws: deze problemen zijn grotendeels te voorkomen — en op tijd te verhelpen — met de juiste additieven.

De PRO-TEC additieven zijn speciaal ontwikkeld om:

  • Vocht uit de tank en leidingen te verwijderen

  • Zuigerveren, injectoren en verbrandingsruimtes te reinigen

  • Verbruik en slijtage merkbaar te verminderen

Wereldwijd vertrouwd — ook in Nederland

PRO-TEC wordt geproduceerd in Duitsland, is TÜV-gecertificeerd en wordt in meer dan 130 landen gebruikt — van particuliere garages tot autofabrikanten. De fabrikant beschikt over bijna 40 jaar ervaring en meer dan 20 internationale patenten. Dat is niet alleen een kwaliteitskeurmerk, maar ook een geruststelling voor iedereen die waarde hecht aan duurzame mobiliteit.

Conclusie: Voorkomen is voordeliger dan genezen

In een tijd waarin motoren steeds complexer worden en brandstoffen niet altijd in het voordeel van de techniek werken, zijn preventieve oplossingen essentieel. PRO-TEC additieven bieden die oplossing — bewezen effectief, eenvoudig toe te passen, en wereldwijd vertrouwd.

 

👉 Meer weten of direct bestellen? Bezoek www.protec-additieven.nl Of vraag ernaar bij je garage of onderhoudsbedrijf.